Friday, March 20, 2009

JALAN


Antara lurus dan bersimpang,

mana tujuku.

susah dan senang pilihlah satu,

tapi,

yang bulat tak datang bergolek,

yang pipih tak terbang melayang.


Terkedu aku dipersimpangan,

bingung memikirkan haluan,

kirikah langkah atau kanan aku dahulukan,

bermain dengan jiwa bersoal dengan perasaan,

sukar untuk aku tentukan.


Mimpi ditafsir pohon panduan,

mmalangnya ia bisikan syaitan,

musuhnya Adam zaman-berzaman,

anak cucunya jadi sasaran..


Aku bukan pendekar,

yang bisa menepis serangan,

aku bukan wali,

yang hatinya begitu dekat dengan Tuhan,

aku adalah aku, yang kepalanya mudah diluku,

aku tetap aku, yang cerdiknya selalu ditipu.


Antara lurus dan bersimpang,

belum aku tetapkan,

mulakan langkah takut terjun lubang,

tetapi,

syurga dan neraka,

itu pilihan, berbaki masa itu kesempatan,

tiada pintasan ke syurga,

itu ketetapan,

jalan lain ke syurga,

nerakalah pengakhiran.


Masih aku dipersimpangan,

bara ku genggam lecurlah tangan,

ku rintis enau yang sibuk melepaskan pucuk masing-masing,

ku redah hujan emas,

ditimpa hujan batu menyakitkan,

ternyata, dua-dua bukan pilihan.


Berakhir aku di tembok bangunan,

hati yang gusar beralih damai,

aneh tetapi tidak pelik,

hairan tapi tak sampai pengsan,

kerana dulu pernah aku kedengaran,

inilah destinasi terhimpun ketenangan,

Kota Mekah gerbang laluan,

Al Quran dan Sunah pegangan insan,

itulah jalan terjawab persoalan.

No comments: