Thursday, January 29, 2009

Bicara Tentang Cinta


Assalamualaikum...Lambaian salam dari Rizalismethinker kepada semua. Ingin sekali Rizalismethinker berbicara tentang cinta kerana dalam kehidupan seharian manusia tidak kira tua atau muda kita begitu dekat dengan cinta. Budak-budak sekolah pun sudah mula mengenal erti cinta. Tak perlu Rizalismethinker nak buktikan, kita masing-masing punya bukti. Cuba kita imbau kembali zaman kanak-kanak kita dulu, pernah atau tidak kita suka kan seseorang. Sehinggakan ada antara kita pernah sukakan orang yang lebih berusia dari kita seperti cikgu yang mengajar, jururawat yang merawat ataupun mungkin kakak-kakak yang lebih senior. Begitulah hebatnya penangan cinta sehinggakan tiada antara kita yang dapat menghindarnya.

Cinta merupakan satu fitrah. Cinta merupakan satu lumrah. Cinta sesuatu yang indah. Indahnya cinta sehingga dalam Al Quran, kalamullah panduan manusia turut mengandungi perkataan cinta, Hubb. Jika hari ini ada sesiapa yang menolak cinta maka ia sudah lari dari fitrah seorang manusia. Jika hari ini ada orang yang mencerca cinta maka ia sebenarnya berbalik kepada dirinya sendiri. Rosaknya cinta bukan kerana cinta itu sendiri sebaliknya pelakon cinta itu yang merosakkannya. Cinta ibarat kain yang belum dicorakkan, kitalah yang bakal mencoraknya. Elok cantingan kita eloklah corak cinta kita, jika tidak pasti sebaliknya.
Satu perkara lagi yang menarik apabila diperkatakan tentang cinta ialah hanya manusia bercinta. Cinta menjadi penghubung kepada berlakunya hubungan intim antara pasangan lelaki dan perempuan. Dari cintalah berputiknya kasih sayang, percaya mempercayai, rindu dan dendam dan rasa selesa antara satu sama lain yang kemuncaknya membawa kepada hubungan intim suami dan isteri. Perkara ini bukan jelik untuk diperkatakan. Rizalismethinker hanya ingin membawa gambaran sebenar betapa indahnya sebuah cinta itu. Mungkin sebelum ini kita pernah bercinta tetapi jarang sekali kita fikirkan betapa indah sebenarnya cinta itu. Semua itu jelas menonjolkan kebesaran Tuhan semesta alam yang sentiasa bersifat maha Pengasih dan Penyayang. Cuba kita lihat haiwan yang menjalankan hubungan seks ia jelas berbeza dengan manusia bukan? Tiada laluan cinta yang dilalui oleh haiwan sebelum melakukan hubungan intim. Hanya nafsu semata-mata. Hubungan intim manusia begitu kompleks sekaligus meninggikan lagi darjat manusia sebagai khalifah ALLAH.

Cinta tidak sentiasa di balas. Satu lagi perkara yang menjadi lumrah seorang manusia. Oleh itu, bagi pencinta yang cuba untuk bercinta, jangan sesekali anda menyalahkan keadaan sekiranya cinta anda tidak dibalas. Cinta tak kan datang kalau tidak diberi dan cinta tak kan datang kalau tidak memberi. Ramai orang terpengaruh dengan kata-kata cinta yang diujarkan oleh Rosyam Nor dalam cerita KL Menjerit. Rizalismethinker jauh menyimpang dari bersetuju dengan ungkapan tadi. Bagi Rizalismethinker apabila muncul satu perasaan cinta dalam diri manusia ia merupakan satu anugerah. Asal saja cinta itu bukan bertunjang dan berakarkan nafsu. Apabila kita cintakan seseorang pasti ada faktor pendorong untuk kita mencintainya. Jadi sekiranya cinta kita tak di balas tak kanlah secara cepat kita bertukar menjadi benci kepadanya. Jika itu berlaku maka cinta anda adalah cinta palsu. Bagi Rizalismethinker biarlah cinta tak di balas ia tak kan sekali melupuskan perasaan cinta kita kepada yang dicintai. Cinta itu datang dari kita, biarlah kita terus simpannya di dalam hati kita. Soal terima atau tidak sebenarnya menjadi persoalan yang datang kemudian. Langsung tidak menganggu proses cinta kita. Cuma kita kena bersedia lebih awal. Memanglah tidak dapat dinafikan perasaan kecewa pasti akan muncul tetapi cuba kita manipulasikan perasaan kecewa itu kepada sebuah harapan supaya orang yang kita cintai bertemu jodoh yang lebih baik dari kita contohnya, ini akan menjadikan perasaan kecewa kita bertukar menjadi sebuah cinta yang benar-benar suci. Cinta itu pengorbanan bukan perkahwinan. Perkahwinan hanya menjadi kayu ukur, pengorbanan itulah perkara utama.


Kepada semua pencinta ingatlah "Bercinta tiada salahnya, tetapi pastikan tunjang syahadah dan aqidah kita masih pada kiblat yang betul"


Taj Mahal dibina untuk Si Mumtaz,

Lambang tugu cinta Shah Jehan,

Cinta di beri tidak di balas,

Kuburkan ia sesekali jangan.

1 comment:

Anonymous said...

sakit mato weh baco cerito cinto ni..kuning nyela nih..